Mental sundhed10.11.2017

Ny undersøgelse sætter fokus på mentale problemer i fodbold og håndbold

Op mod hver femte fodboldspiller og hver fjerde håndboldspiller oplever symptomer på mentale problemer, viser ny undersøgelse fra FIFPro.

Den internationale spillerforening FIFPro har i samarbejde med Spillerforeningen, Håndbold Spiller Foreningen, 4player og UCN undersøgt mentale forhold hos fodbold- og håndboldspillere i Danmark.

Undersøgelsen, der inkluderer både nuværende og tidligere spillere, viser, at op mod hver femte fodboldspiller i Danmark oplever symptomer på mentale problemer enten under eller efter deres karriere.

Inden for håndbold er det op mod hver fjerde spiller, der har symptomer på mentale problemer, hvilket potentielt giver sportsudøveren en dårligere trivsel i sporten og privat og risikerer at begrænse spilleren i at præstere både på og udenfor banen.

På trods, af at op mod hver femte fodboldspiller i Danmark oplever symptomer på mentale problemer, ligger Danmark lidt lavere end andre europæiske lande, men det er alligevel et tal, som skal tages seriøst, mener FIFPros medicinske chef dr. Vincent Gouttebarge, der har stået for undersøgelsen.

- Ved sammenligning med professionelle fodboldspillere på tværs af Europa ser det ud til, at færre danske spillere beretter om mentale sundhedsproblemer sammenlignet med fodboldspillere fra Frankrig, Sverige, Norge og Finland. Resultatet er dog så højt, at man bør tage udfordringen om mentale problemer meget seriøst, siger dr. Vincent Gouttebarge, der tilføjer, at resultatet fra de danske håndboldspillere stemmer overens med andre sportsdiscipliner.

Fælles udfordring for branchen

Undersøgelsen viser altså, at udfordringerne med mentale problemer skal tages alvorlige.

- Mentale problemer er en fælles udfordring i branchen, som vi skal tage seriøs og i fællesskab have fundet en løsning på. Det står højt på Spillerforeningens dagsorden at sikre medlemmernes fysiske og mentale velbefindende. Spillerforeningen henviser løbende medlemmer til professionel hjælp, siger direktør i Spillerforeningen Mads Øland.

Undersøgelsen peger på, at håndboldspillerne i Danmark ligger højere på bekymringer, angst/depression og søvnproblemer end fodboldspillerne herhjemme.

- Vi kan konstatere, at håndboldspillere rapporterer en højere grad af symptomer på mentale problemer end fodboldspillere. Det er naturligvis et forhold, vi fortsat vil være meget opmærksomme på. Vores medlemmer skal have adgang til den fornødne professionelle support. De mange skader i håndbold, herunder i særlig grad hovedskader, kræver at alle parter retter den største opmærksomhed på spillernes mentale situation fra start i et skadesforløb og efter, siger Michael Sahl Hansen, direktør i Håndbold Spiller Foreningen.

Alvorlige skader øger risikoen for mentale problemer

Studiet fra FIFPro viser desuden, at alvorlige skader kan medføre mentale problemer. Det er derfor vigtigt at tage hånd om skadede spillere, ikke kun fysisk men også mentalt, på et tidligt stadie, så risikoen for mentale problemer forebygges.

Fodbold- og håndboldspillere, der har været udsat for alvorlige skader eller alvorlige hændelser i livet, har 20-50% større risiko for at opleve symptomer på mentale problemer, viser undersøgelsen.

- Resultaterne fra undersøgelsen er unikke i Danmark og viser, at det er afgørende at føre tilsyn med forekomsten af alvorlige skader blandt professionelle fodbold- og håndboldspillere, da det giver mulighed for så tidligt som muligt at identificere spillere med høj risiko for at opleve mentale problemer, siger dr. Vincent Gouttebarge.

I undersøgelsen fra FIFPro er der også fokus på uhensigtsmæssigt alkoholforbrug, og her ligger både danske fodbold- og håndboldspillere generelt lavere end udøvere på tværs af Europa.

FIFPro fremhæver følgende centrale konklusioner:

• 10-20% fodboldspillere i Danmark oplyser symptomer på mentale problemer enten under eller efter deres karriere
• 15-25% håndboldspillere i Danmark oplyser symptomer på mentale problemer enten under eller efter deres karriere
• Fodboldspillere i Danmark viser overordnet samme symptomer på mentale problemer, som fodboldspillere i andre lande, men ligger lavere på angst/depression og søvnproblemer
• Håndboldspillere i Danmark ligger højere på bekymringer, angst/depression og søvnproblemer end fodboldspillere i Danmark
• Spillere, der har været udsat for alvorlige skader eller alvorlige hændelser i livet, har 20-50% større sandsynlighed for at oplyse symptomer på mentale problemer
• Nuværende og tidligere fodboldspillere og håndboldspillere i Danmark ligger generelt lavere på uhensigtsmæssigt alkoholforbrug