17. 10. 2019

Ilsø idømt karantæne: Ingen intention om snyd

Ken Ilsø er i dag blevet idømt to års karantæne. I kendelsen lægges der vægt på, at Ken Ilsø ikke tog stoffet for at fremme sin præstation.

32-årige Ken Ilsø, der senest spillede i australske Adelaide United, er blevet idømt to års karantæne, fordi han den 27. januar 2019 blev testet positiv for stoffet benzoylecgonin.

I kendelsen fra Australian Sports Anti-Doping Authority (ASADA) lægges der vægt på, at Ken Ilsø ikke tog stoffet med intention om at forbedre sin sportslige præstation.

- Det var ikke en kalkuleret beslutning, der skulle gøre mig bedre på fodboldbanen. Det var derimod en elendig beslutning, jeg tog i svagt øjeblik, siger Ken Ilsø.

- Min fodboldkarriere har bragt mig rundt omkring i verden. Holland, Tyskland, Kina, Singapore, Malaysia og senest Australien. Det har været berigende, og jeg har tillært mig flere sprog. Til sidst blev det dog også ensomt altid at rejse rundt alene. I Australien blev ensomheden for overvældende og i et forsøg på at slippe væk fra virkeligheden for et øjeblik, tog jeg en elendig beslutning. Jeg fortryder det, men jeg står også ved min handling og lever med konsekvenserne, fastslår han.

- Det var selvfølgelig ikke sådan, jeg havde regnet med, at jeg skulle slutte min professionelle fodboldkarriere. Men det er, som det er, og det bliver, som det bliver. Nu ser jeg fremad, og tiden er inde til livet efter fodbold. Jeg er startet på et studie, og jeg vil bruge den næste tid på at finde ud af, hvad jeg gerne vil lave fremadrettet.

Øland hilser tiltrængt regelændring velkommen

Gennem hele forløbet har Ken Ilsø været i tæt kontakt med Spillerforeningen og ikke mindst den australske spillerforening, PFA.

- Vi har i samarbejde med den australske spillerforening stået til rådighed for – og løbende rådgivet – Ken gennem hele forløbet. Han var havnet i en svær situation, og derfor var det vigtigt, at både vi i Spillerforeningen i Danmark og den australske spillerforening stod klar til a hjælpe Ken, siger Mads Øland, der er direktør i Spillerforeningen.

Han glæder sig over, at der i kendelsen lægges vægt på, at der ikke er tale om præstationsfremmende brug. Havde de australske myndigheder vurderet anderledes, kunne danskeren have fået fire års karantæne.

- Vi er selvfølgelig glade for, at ASADA – med rette – har vurderet, at Ken ikke har forsøgt at forbedre sin præstation på banen eller på anden måde at snyde nogen. Det er jo slet ikke dét, den her sag handler om. Det er ASADA gudskelov også kommet frem til, og det har de lagt vægt på i kendelsen. Det er, trods alt, positivt, siger Mads Øland.

- Når det er sagt, er to års udelukkelse en hård straf. Vi har i årevis argumenteret for, at spor af benzoylecgonin og andre ’social drugs’ bliver straffet for hårdt. Fordi denne form for brug af social drugs ikke handler om at snyde i sin sport og dope sig til et bedre resultat. Derfor vil vi gerne hjælpe personen og ikke kun straffe. Det er sund fornuft og medmenneskelighed overfor både fodboldspillere og alle andre mennesker. Det må de også have vurderet i WADA, der netop nu er ved at udforme en ny klassificering på området, der betyder, at den slags stoffer straffes væsentligt mildere, når de beviseligt ikke tages med henblik på at forbedre en sportslig præstation. Det er en tiltrængt ændring, som vi på spillersiden hilser velkommen.

- Hvis de foreslåede ændringer bliver accepteret af WADA i november, vil straffen for en overtrædelse af denne karakter maksimalt give tre måneders karantæne. Det understreger, at Kens overtrædelse har en uforholdsmæssige stor indvirkning på hans liv, siger Mads Øland.

Regelændringen var i august 2019 gennem tredje høringsrunde. Her foreslog WADA en straf på tre måneders karantæne, hvis det kan bevises, at stoffet – som det var tilfældet for Ken Ilsø – ikke er taget som et præstationsfremmende middel. Indvilliger atleten i at gå i et rehabiliteringsprogram, kan straffen reduceres til en måned. De nye regler træder efter planen i kraft i 2021.

Øland til rådighed for pressen

Ken Ilsøs karantæne trådte i kraft den 21. marts 2019, da han blev suspenderet af sin daværende arbejdsgiver, australske Adelaide United. Ken Ilsø har ikke yderligere kommentarer.

Mads Øland står til rådighed for interviews. Det kan aftales gennem Spillerforeningens presse- og kommunikationschef, Martin Dons, som kan kontaktes på 6160 4850.

>> For English version