Presse16.8.2022

Et slaraffenland for digital chikane

En dødstrussel i indbakken. Det var, hvad der mødte Joachim Andersen efter kampen mod Liverpool FC. Vi ved, hvordan det opleves. Men hvad er konsekvensen?

Et slaraffenland for digital chikane

- Det skal ud af vores sport.

Michael Sahl Hansen, vores direktør, er klar i spyttet. Reaktionen kommer ovenpå den digitale chikane, Joachim Andersen oplevede i kølvandet på hans præstation i kampen mellem Liverpool FC og Crystal Palace F.C., der blev spillet i aftes.

Her modtog den 26-årige landsholdsspiller blandt andet en dødstrussel. Noget, der desværre ikke kan betegnes som et enestående tilfælde.

- Vi kan ikke dokumentere, at tilfældene bliver flere. Men det er ikke desto mindre vores klare fornemmelse gennem vores samtaler med spillere, og når vi følger de sociale medier.

- Og ligesom det er vores fornemmelse, at det sker oftere, så er det også vores klare fornemmelse, at grovheden er taget til. I Joachims tilfælde er der tale om ønsker om, at flyet styrter ned og deciderede dødstrusler. Det er ekstremt, fastslår Michael Sahl Hansen.

Den digitale chikane skal ikke bare ligge i indbakken – den skal frem i lyset. Både for at komme problemet til livs, men også for spillerens mentale sundhed.

- Joachim gør det helt rigtige ved at dele det. Vi skal have det frem i lyset. Vi vil ikke have det i vores sport, fastslår Michael Sahl Hansen, der også peger på vigtigheden af at få beskederne bearbejdet.

- Du skal ikke gå selv med de her oplevelser. Du skal derimod tale med nogen. Vi er der for dig, men det kan også være din familie, venner eller nogle fra klubben. Det vigtigste er, at du ikke holder det for dig selv.

En ting er behandlingen af problemet. Men hvordan kommer vi det til livs? Det optager os i Spillerforeningen.

- Adfærden er der, men konsekvenserne er til at overse. Er det platformene? Er det lovgivningen? Er det en manglende håndhævelse af lovgivningen? Det er nogle af de spørgsmål, vi søger svar på. For lige nu synes det som et slaraffenland, hvor Joachim og de andre, der bliver udsat for den digitale chikane, er de store tabere.