Kvindefodboldens næste skridt: »Det handler om respekt«

Feature18.6.2024

Kvindefodboldens næste skridt: »Det handler om respekt«

Hvordan vi kan løfte kvindefodbolden? Det var 23 spillere fra 12 danske klubber samlet for at diskutere ved en workshop, der blev afviklet som et led i FIFPROs ’Raising Our Game-projekt’, som Spillerforeningen er en del af.

Af Michael Hehr

23 spillere fra 12 forskellige klubber var samlet i København med én dagsorden: At debattere, hvordan vi kan skabe en bæredygtig udvikling af kvindefodbold.

Bag den beskrivelse gemmer sig vidensdeling om, hvilke udfordringer de enkelte spillere fra de forskellige klubber oplever, og hvordan de – i fællesskab med deres arbejdsgivere – forsøger at løse dem. Fra ordentlige baner og banetider til forsikringer, betalte støvler og mulighed for behandling.

»Det er frustrerende at se, at der ikke er den samme interesse og de samme vilkår for spillere herhjemme«

Agnete Marcussen, HB Køge

En af de 23 spillere, der deltog i spillerworkshoppen, er Signe Munk.

»Det er sundt, at vi hører fra hinanden, hvilke oplevelser vi har med de klubber, vi spiller i. Der er stor forskel på professionaliseringen i forskellige klubber,« mener B.93-keeperen.

»Jeg vil rigtig gerne være med til at gøre en forskel for dansk kvindefodbold. Jeg har oplevet på egen krop, hvordan det er ikke at blive respekteret som fodboldspiller, når man bruger så meget tid på det. Så det vil jeg gerne være med til at forbedre,« fortalte B.93-anføreren i forbindelse med workshoppen.

Hun er af den opfattelse, at mange af de problemstillinger, kvindelige fodboldspillere møder, bunder i manglende respekt.

»Det handler rigtig meget om respekt. At man får respekt af den klub, man spiller i. At man får banetider. At der møder dommere op, der kan deres fag ordentligt. Og at man kan koncentrere sig endnu mere om at spille fodbold end alt muligt uden om.«

Signe Munk, B.93, var en af de 23 deltagere ved vores workshop.

Lever professionelt uden at være professionel

Workshoppen er et led i et projekt, den internationale spillerforening, FIFPRO, har startet. Projektet har overskriften ’ROGE25’, hvilket er en forkortelse for ’Raising Our Game Europe’.

I projektet samarbejder 12 forskellige spillerforeninger, hvor formålet er at skabe et redskab, som danner et overblik over, hvor de respektive lande står stærkt eller svagt, og hvilke nationer de kan spare med for at blive stærkere på et givent parameter.

Det første spørgsmål, vores danske spillere blev mødt af, var; ’hvad vil det sige at være professionel?’ Et spørgsmål, der prikker lidt til en gruppe af spillere, som lever professionelt, men uden professionelle rammer.

»Alle os, der sidder ved det bord, føler os professionelle, fordi vi handler professionelt; spiser godt, sover godt og foretager alle de rigtige valg. Men det er ikke det, definitionen er. Det er ikke alle ved det bord, der kan leve af at spille fodbold. Den måde, vi agerer på, afspejler ikke den fortjeneste, vi får, for at gøre som vi gør,« som Agnete Marcussen udtrykte det.

Forstå ROGE25

Forkortelsen ROGE dækker over ’Raising Our Game Europe’. Det er internationalt samarbejde mellem spillerforeninger fra 12 lande (Cypern, Frankrig, Holland, Italien, Portugal, Slovenien, England, Grækenland Scotland, Sverige, Spanien og Danmark).

Formålet med projektet er at sikre kvindelige fodboldspiller bedre forhold.

Projektet er støttet af EU via Erasmus+, der er EU's program for uddannelse, unge og idræt i Europa. Det er udformet i samarbejde Université de Bordeaux.

Den tidligere FC Thy-Thisted Q-spiller, som siden 2022 har spillet i HB Køge, mener, at Kvindeligaen har udviklet sig, men hun ville ønske, der var sket meget mere.

»Jeg har i nogle år været med til at se, hvilken vej udviklingen er gået, og man vil jo gerne være med til at skrue på turboknappen for at få det hele til at gå lidt hurtigere. Nu har jeg været i gamet noget tid, så jeg ved, hvad jeg selv gerne vil have.«

»Der er sket meget, men der er jo sket endnu mere i andre ligaer i Europa, og det er noget af det, vi diskuterer i dag: Hvordan vi kan være med til også at højne kvaliteten i dansk fodbold?«

Tilladelse Påkrævet

Drømmer om fyldte stadioner

De svar, de danske spillere mødte, er spillerne i de 11 andre lande også blevet stillet. Svarene bliver den kommende tid analyseret med støtte fra forskere på universitetet i Bordeaux. Målet er et værktøj, der dels kan afdække, hvordan de enkelte landes forhold er, og som i forlængelse heraf kan skabe et rum for sparring landene i mellem.

Alt sammen for at professionalisere kvindefodbold og sikre spillerne bedre muligheder og forhold.

Både Signe og Agnete hilser den internationale sparring velkommen. For de skeler misundeligt mod udlandet.

»Det er en rigtig god idé, at vi kigger mod udlandet og samarbejder med andre lande. Det er en god idé, så vi kan lære af andre lande,« siger Signe Munk, der får opbakning af Agnete Marcussen:

»I udlandet er der fyldte stadioner. Det er frustrerende at se, at der ikke er den samme interesse og de samme vilkår for spillere herhjemme. Så kan man være glad for de ting, der er sket, og det er vi helt sikkert også, men vi ville ønske, at der skete endnu mere, og at vi kan nå at være med til at opleve de her fyldte stadioner og professionelle kontrakter for hele truppen,« fastslår den 24-årige HB Køge-spiller.