For mange kampe

Den nuværende kampkalender er ødelæggende for kvaliteten af spillet, for produktet og ikke mindst for spillernes både mentale og fysiske helbred. Grænsen er nået.

For mange kampe

Flere kampe, færre pauser, større belastning

Etableringen af Nations League. Udvidelsen af Champions League, Europa League og Conference League. Nyt VM for klubhold i '25. Forlængelsen af VM-slutrunden i '26.

Listen af enten nye eller ændrede turneringsformater er lang. Fælles for dem er, at kampene bliver flere og flere. Og det samme gør den fysiske og mentale belastning. I jagten på øget profit presses der konstant flere kampe ind i en allerede tætpakket kampkalender.

Men hvor er hensynet til spillerne?

»Jeg følte en træthed i min krop og mit hoved efter turneringen. Det fik mig til at tænke. Kampene på både klub- og landsholdsplan bliver ikke færre«

İlkay Gündoğan, Manchester City, om en af årsagerne bag hans fravalg af det tyske landshold

Mental og fysisk load

En presset kampkalender belaster åbenlyst spillerne fysisk. Restitutionstiden forkortes, mens risikoen for skader øges. Men de mange kampe belaster også spillerne mentalt. De mest belastede spillere spiller over 70 kampe hver sæson, og det leder i den milde ende til uinspirerede præstationer, mens det i den tunge ende fører til udbrændthed og stress.

Spillerne er ikke robotter. Uanset, hvor privilegerede de er, fordi de kan leve af deres passion, så er de mennesker med behov for restitution og hvile - både fysisk og mentalt. Og den nuværende belastning er ikke bæredygtig.

Tværtimod er den ødelæggende for spillerne og dermed også for produktet. Det kalder på forandring, og det er derfor den internationale spillerforening, FIFPRO, af to omgange har sagsøgt FIFA.

Søgsmålene kort fortalt

Den ene sag er anlagt for retten i Belgien (Brussels Court of Commerce) den 13. juni 2024. Sagen er formelt anlagt af PFA, som er den engelske spillerforening, UNFP, som er den franske spillerforening, AIC, som er den italienske spillerforening, samt FIFPRO Europe (den europæiske gren af den internationale spillerforening FIFPRO).

Sagen handler overordnet om et muligt brud på ’EU Charter of Fundamental Rights’. Nærmere bestemt om tre potentielle brud. Det drejer sig om 1) retten til at afholde behørig ferie, 2) ret til løn under ferie, og 3) ret til at indgå kollektive aftaler.

Den anden sag er anlagt ved Europa-Kommissionen. Denne sag er formelt anlagt af FIFPRO Europe sammen med European Leagues (sammenslutning af de største europæiske ligaer). Der er konkret tale om en koalition mellem FIFPRO Europe og Premier League, Serie A og La Liga.

Sagen er anlagt mod FIFA, og det er FIFAs ret til at være både konkurrencearrangører og lovgiver på samme tid, der udfordres. Klagen indeholder blandt andet, at FIFA har en adfærd, der er i strid med konkurrencelovgivningen og 'især udgør misbrug af dominans'. Altså at FIFA, qua rollen som både global regulator og konkurrencearrangør, har en dobbeltrolle.

»Skidt for produktet og for spillerne«: Derfor slæber FIFPRO FIFA i retten

Vores direktør, Michael Sahl Hansen, forklarer i denne podcast, hvorfor den internationale spillerforening, FIFPRO, har trukket FIFA i retten, og hvad vi gerne vil have ændret til gavn for spillerne og sporten.

For mange kampe og nedslidte spillere: Ekspert er »dybt bekymret«

»Fra et humanistisk perspektiv er jeg dybt, dybt bekymret for den konsumeriske tilgang, der er til mængden af kampe.«

For mange kampe og for få pauser kan føre til udbrændte spillere. Det siger Martin Langagergaard, der er tilknyttet det norske herrelandshold som præstationspsykologisk konsulent.

Risikerer udbrændte spillere: Sådan påvirker mange kampe og jetlag din krop

Hvor går grænsen mellem belastet og overbelastet? Hvordan påvirker det din krop at skifte mellem tidszoner? Og hvor meget svækkes immunforsvaret på grund af belastningen i løbet af en sæson? Fodboldforsker Thomas Rostgaard Andersen fra SDU giver dig svarene.

Det skal ændres

Indflydelse på kampkalenderen

Som det er nu, bestemmer FIFA egenrådigt over kampkalenderen. Det skal ændres, så spillere, klubber og forbund inddrages i planlægningen.

Obligatorisk ferie

I løbet af hver sæson skal spillerne have ret til ferie. Så de får den nødvendige tid til at restituere fysisk og mentalt.

Loft for antal kampe

Vi ønsker et loft for antal kampe for at beskytte spillerne mod overbelastning.

Magnus Hviid

Kommunikationsdirektør